ملحمة ام الدنيا ///// مصر الدنيا //// 54 ///// غمض عينيك واحلم معايا ////////////////////////////////////////////
//// ملحمة أم الدنيا && مصر
الدنيا //// 54
//////// غمض عينيك واحلم معايا
////////
&& الجزء الرابع و الخمسون &&
بقلم
أحمد عبد اللطيف النجار
شاعر
عربي
&& مصر والعرب وإفريقيا سنة 7100
ميلادية &&
ها نحن ندخل مع أم
الدنيا القرن الحادي والسبعين
الميلادي يعني سنة 7100 ميلادية .
أعداد المصريين في زيادة رهيبة تخطت المليارين من
البشر .
أصبحت العنوسة ظاهرة غير طبيعية في المجتمع
المصري ، وكان لابد من التفكير جدياً في حل تلك المشكلة الاجتماعية الخطيرة !
بعد مناقشات مطولة اتفق كل المصريين مع أم الدنيا
علي حل نهائي لتلك المشكلة الإنسانية .
الحل الأمثل هو أن يتزوج الرجل بأربعة فتيات علي
مراحل ، يعني أن يتزوج واحدة وفي نفس
التوقيت يعلن خطوبته لثلاثة فتيات دفعة واحدة !
يتزوجهن بالتوالي بشرط إلغاء الشبكة نهائيا
والمظاهر الغبية والمغالي فيها في الأفراح !
ويقتصر جهاز الزوجية علي حجرة واحدة فقط ،
تتحملها الدولة مجاناً لمساعدة الشباب
وتشجيعهم علي تكوين أسرة سعيدة ولحل مأساة
العنوسة !!
//// هيا
بنا نعيش الحلم المصري لحل مشكلة العنوسة ////
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أم الدنيا قالت شعبي ...
أعداده اثنين مليار ....
أراضينا واسعة وخصيبة ..
تنتج قمح وفلفل حار ...
مش ممكن الناس تجوع ...
عيب كتير وأكبر عار ....
لو نسأل يوم عن قرض ...
أو نتساهل كدة في الأرض ...
أرض بلدنا فيها أسرار ...
أرض بلدنا فيها أسرار ....!!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أم الدنيا سألت ناسها ...
عن مشاكل الزوجية ....
قالت شايفة عنوسة كتيرة ..
بين الفتيات المصرية ...
فين شباب مصر الحر..؟
يحفظ عِرضه الغالي عليا ...
قالوا شبابنا مسكين ...
عايش مكسور الجبين ...
نفسه تكون حياته هنية ..!
ماتت مووايل ياسين ...
ضاع حبه ويا بهية ...!
سألوا ياسين مستاء ليه ؟
قال تعبانة المهية ...!
راتبي ضعيف ...
مش يفتح بيت ...!
أو حتة عشة عائلية ...!
أم الدنيا قالت صبراً ...
لازم حل للقضية ...!
لازم حل للقضية ...!!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أم الدنيا عملت قاعدة ...
للحكماء المصريين ....
سألتهم ليه العنوسة ...؟
وبلدنا فيها رياحين ...!
المرأة المصرية أصيلة ....
تتحمل مُر السنين ...!
وشبابنا كله رجولة ....
وشهامة في كل حين ....
المشكلة في المغالاة ....
والتقاليد
والروتين ...!
والحل أبسط ما يكون ...
كل شاب يخطب أربعة ...
يكمل بيهم دنيا ودين ..!
والدولة تساعده بسماح ...
من غير تقسيط ودَيَن ..!!
والشبكة تبقي ممنوعة ...
علي المرتاح والمساكين ...!
يبقي تفكيرنا معقول ....
وكفاية تفكير مجانين ...!
ليه نظلم صبا يا بلدنا ...؟
ليه فعلنا يبقي مُشين ؟!
الأحسن ستر الولايا ....
من شبح عنوسة مُهين ...
ونجبر كسر الخواطر ...
ربنا قادر ومعين ....
ربنا قادر ومعين ....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أم الدنيا فتحت أحضانها ....
للصبايا المصريات ....
قالت عيب كلمة ضُرة ....
لازم تتفاهموا في حاجات ...
مشكلة العنوسة خطيرة ....
حلها في أيديكم يا بنات ....
قالوا زمان ضل راجل ....
يحمي من كل الأزمات ...!
لازم عقولكم تتنور ...
زي عقول الخواجات ....
في اليابان المهر بسيط ....
وحياتهم كلها سعادات .....
وانتم تفكيركم عجيب ...
دنيتكم عايشنها آهات ....!
عشان القلب
مخنوق ....
وشعوركم راح ومات ....!
الحياة حلوة كتيييير .....
تعيشوها ليه حسرات ..؟!
أولادك يا أم الدنيا .....
تاهوا
وراحوا في متاهات ..
أملهم في بكرة الجاي ....
يكون أحلي من اللي فات ..!
يكون أحلي من اللي فات ...!!
يكون أحلي من اللي فات ...!!!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أحمد عبد اللطيف النجار
شاعر
عربي