ملحمة ام الدنيا ///// مصر الدنيا //// 41 //// غمض عينيك واحلم معايا ///////////////////////////////////////
*& ملحمة أم الدنيا ... مصر الدنيا (41 )&*
غمّض عينيك ..... واحلم معايا
....!
& الجزء الواحد والأربعون &
كلمات
أحمد عبد اللطيف النجار
شاعر عربي
&&& مصر والعرب سنة 5800 ميلادية
&&&
نحن نعيش الآن في
القرن الثامن والخمسين الميلادي ، يعني سنة 5800 ميلادية .
ها نحن نعيش مع أم
الدنيا والعرب أجمعين ؛ آمالها وآلامها وأحلامها
وطموحاتها .
نظرت أم الدنيا الي
الأمة العربية وبكت علي احوالها !
ما هذا الذي يحدث
حولنا ؟!!
حروب وصراعات
ومؤامرات في كل مكان !
كراهية وحقد ،
العربي يكره أخيه العربي !
قالت ام النيا ، ما
الذي دهاكم أولادي ؟
أين أواصر المحبة
والعروبة والقومية والوحدة والدم الواحد
؟...أين اتحادكم العربي ..؟!!
نظرت الي سوريا
وحزنت لأحوالها ، ودعت الجامعة العربية لبحث مأساة اختنا سورية .
ثم نظرت الي ابنتنا يمنية وحزنت علي أحوالها وما فعله بها
الحوثيين وتابعهم علي عبد الله صالح ، ودعت الجامعة العربي لبحث مأساة اختنا يمنية
.
ثم نظرت إلي ابنتها
الليبية ، وجدتها مثل أرملة شابة مات زوجها فجأة ولم تجد زوجاً غيره !!
ودعت الجامعة
العربية لبحث مأساة اختنا ليبية .
ثم نظرت الي ابنتها
عراقية ورأت بوادر تقسيمها الي
دويلات أصبحت واقعا حياً !!
ودعت الجامعة
العربية لبحث مأساة اختنا عراقية .
وأخيرا نظرت ام
الدنيا الي نفسها ؛ رأت الإرهاب يحاصرها من كل مكان ، والأعداء داخلها أكثر من
أعداؤها في الخارج !
دعت ام الدنيا جامعة
الدول العربية الي قمة عربية طارئة في القاهرة ، وكانت أعجب وأغرب قمة عربية !!
ماذا حدث فيها ؟ ...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ هيا لنعرف ــــــــــــــــــــــــــــــــ
شقت أم الدنيا هدومها ...
علي أحوال امة عربية
...
شافت أولادها ضايعين
...
في حروب ساذجة وغبية
...
رأت الوطن العربي
كله ...
صراعات وناره قوية
...
قالت مين أشعل النار
...
قالوا الدول
الربيعية ...
كانوا فاكرينه ربيع
حقيقي ...
طلع كوابيس وأذية
...!
البداية كانت من
تونس ...
اللي الزين عملها
وسية ...
قهر شعبه وكمان سرقه
...
ومعاه ليلي
الطرابلسية ...
بعد تونس كانت مصر
...
الثورة كانت إلهية
...
أم الدنيا كان
يحكمها ...
عصابة فاجرة ومفترية
..!
بعد مصر كانت ليبيا
...
القذافي عملها تحشيش
وتكية ...
قال انا سلطان
أفريقيا ...
واكبر راس في
الافريقانية ...
بعد ليبيا كانت
اليمن ...
كان أبو علي نافش
ريشه ...
قال مين يقدر عليا
...؟
وأخيراً شوفنا في
سوريا ...
ثورة غريبة مش
حقيقية ..!
ثورة غريبة مش
حقيقية ...!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ام الدنيا شافت تونس
...
فجأة قام فيها إعصار
...
رئيسها الزين قال
انا مالي ...
شعبي عمره غريب
الدار ...
عايش في الفقر
ومبسوط ...
ويقول لي إحنا يا
زين أحرار ...
لكن زين الخاين خاف
...
بالسعوديين استجار
...
راح معاه ليلي وأولاده
...
قال التوانسة الثعلب
غار ..
كانوا فاكرينه ثعلب
ويروح ...
فات ليهم ثعالب كتار
...!
أم الدنيا قالت ليه
يا توانسة ...
أشعلتم في العرب
النار ..؟
وطلبت من الجامعة
العربية ...
تنقذ عروبتنا من
العار ...
تنقذ عروبتنا من
العار ...!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في أم الدنيا في
ثواني ...
الشعب كله كان بركان
...
قال يحكمنا واحد
ظالم ...
طول عمره عايش في أمان
...
عمل حزب وثني حقير
...
بيقول من أجل
الإنسان ..!
عاش المصري في عصره
الظلم ...
شاف من عصابته كل
هوان ..
باع كل مصانع مصر
...
وبلعها في كرشه كمان
...
قال يا مصري أنا
بأحكمك ...
وعليك طاعتي يا
حيوان ..!
المصري قام رد عليه
...
بثورة جعلته ولهان
...!
قال الشعب ازاي يثور
...
يعلن عليا العصيان
..؟
قام الثوار قالوا
نحاصره ...
جوا قصره الشيطان
...
لكن يا خسارة
تراجعوا ...
أصل المصري دا غلبان
..!
شوفوا الثوار في
رومانيا ...
كانوا أشجع الشجعان
...
قطعوا راس شاوسيسكو
...
كلب الشيوعية
الجربان ...!
يا خسارة يا أم الدنيا
....
ثورتك في خبر كان
...!
ثورتك في خبر كان
...!!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعدها قامت ليبيا
....
علي عقيدها القذافي
...
شعبها طيب ومسالم
...
عمره كله عايش حافي
...
وتحته نهر بترول
....
لعصابة المغدور
الخافي ...
قام الثوار بسلاحهم
...
بإعصار كان شكله
خرافي ....
قالوا بلدنا ضاعت
منا ...
وشرفها سرقه القذافي
...
والله عار واكبر عار
...
السكوت علي العار مش
كافي ...
لازم سلطان أفريقيا
...
نجعله عِبرة
للمجانين ...
ونقول له يا مجنون
عوافي ...
نقول له يا مجنون
عوافي ...!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ليبيا قامت
اليمن ....
علي صالح وصار مخلوع
...
صالح اعترض وقال ...
أنا كنت في شعبي
مخدوع ...
وراح في أحضان
الحوثي ...
يتباحثوا قال في
الموضوع !
شوفنا الكوليرا في
اليمن ...
وبلقيس ماتت من
الجوع !
صالح صار حيران علي
الكرسي ...
قال انا تابع أم
متبوع ...؟
واليمني شوفناه علي
بلده ...
قلبه راح فيها مفجوع
...
قبه راح فيها مفجوع
...!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وأخيرا قامت في
سوريا ...
ثورة من أعجب ثورات ...
كل كلاب العالم قالت
...
لينا في الشام جولات
...
قام الشعب السوري
الحر ...
ورجاله واقفة في
ثبات ...
قالوا حرة يا ارض
الشام ...
إحنا من غيرك أموات
...!
إيه يكون داعش
والنصرة ...
إرهابيين في كل
حالات ...
لو حاربونا العمر
بحاله ...
أو حتي شوية سنوات
....
سوريا صامدة وبر
الشام ...
كله نشامي ورجالات
...
كله نشامي ورجالات
...!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أم الدنيا شافت
الويل ....
من إرهاب الخفافيش
...
عايشة جوا دارها
وتقتل ...
عشان إخوانها تعيش
...
أم الدنيا ضحت بآلاف
...
من الشرطة ومن الجيش
...
عشان مصر غالية
علينا ...
أغلي منها والله
مفيش ...
أغلي منها والله
مفيش ...!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دعت أم الدنيا
الجامعة ...
اجتماع طارئ للقمة ...
الزعماء العرب حضروا
...
عزيمتهم جامدة
والهمة ...
قالوا الجامعة شاخت
خالص ...
عواجيزها محتاجة
مرمة ..!
عايزين نجدد شبابها
...
تبقي في قراراتها
عامة ...
تلتزم بيها شعوبنا
...
في كل مصيبة وكارثة
وأزمة !
في كل مصيبة وكارثة
وأزمة !
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اجتمع الزعماء ينتخبوا
..
رئيس للجامعة العربية
....
كل الدول اختلفت
دوغري ...
عاملة علي الكرسي
وردية !
وأصبح المنصب شاغر
...
فضيحتنا صارت حصرية
..!
قالوا للعرب إيه أحوالهم ؟
ليه يختلفوا علي
الرئاسية ؟
جامعة إيه يختلفوا
عليها ..!
ضاعت أوطاننا
الحقيقية ...
وشعوبنا صاروا
لاجئين ...
عند أولاد الرفضية
....!
يبكوا علي أوطان
ضاعت ...
وراحت في شربة ميه
...!
طيب والحل يا
جامعتنا ؟
ازاي نحل القضية ..؟
قالت الجامعة ممكن
...
بس شعوبنا تفوق شوية
...
وتحافظ علي أوطانها
....
وكفاية ثورات وهمية
..!
كفاية ثورات وهمية
..!
كفاية ثورات وهمية
..!!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أحمد عبد اللطيف
النجار
شاعر عربي
////
أحلامنا معكم متواصلة بلا نهاية ////
////////////// إن شاء الله
//////////////
0 تعليقات:
إرسال تعليق
الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]
<< الصفحة الرئيسية